UWAGA
Skopiowanie poniższego
tekstu lub zdjęć i
umieszczenie na swoich
stronach (w całości lub
we fragmentach) jest
złamaniem prawa.
więcej na ten temat |
Są to obszerne fragmenty wystąpienia na konferencji AAV (Association
of Avian Veterinarians), która odbyła się w Monterey w Kalifornii, w sierpniu 2002
Streszczenie
Spośród trzymanych w domach zwierząt papugi są prawdopodobnie najgorzej
rozumianymi. Ich naturalne skłonności są często odmienne od oczekiwań
właścicieli. Większość papug jest genetycznie uwarunkowana aby być głośnymi,
niezależnymi i monogamicznymi. Większość ludzi preferuje posłuszne, przytulne,
towarzyskie zwierzątka-pupilki, które jednakowo lubią wszystkich członków
rodziny, a rano są ciche i spokojne. Kiedy ludzie próbują zmieniać zachowania
papug aby bardziej odpowiadały ich wyobrażeniom o idealnym zwierzątku domowym,
często mają skłonność do używania siły fizycznej i innych agresywnych taktyk.
Strategie te dają jednak często negatywne rezultaty i mogą mieć zły wpływ na
dalsze kontakty człowieka z papugą. Nauka udowodniła, że metody pozytywnego
wzmocnienia mają przewagę nad technikami negatywnej modyfikacji zachowań. Jeśli
prawa te zostaną zastosowane właściwie w stosunku do papug, mogą zbudować trwałe
i pozytywne związki papugi z jej właścicielem.
[...]
Wprowadzenie
Problemy związane z zachowaniem papug w niewoli często przeważają nad
korzyściami osiąganymi z posiadania papugi. Powoduje to, że tak wiele pojawia
się ogłoszeń oferujących okazyjną sprzedaż papugi, a także, że na całym świecie
pojawiają się coraz to nowe schroniska i azyle dla papug. Papuga, która miała
być miłym, kolorowym, inteligentnym pierzastym kompanem zamienia się bowiem w
wrzeszczącą, niezależną, śmiecącą, dziobiącą wrogą istotę.
[...]
Czynnik ludzki
Człowiek jest przystosowany genetycznie i uwarunkowany kulturowo aby używać
agresji jako narzędzia kształtowania i modyfikacji zachowania. Człowiek próbuje
używać agresji i siły już od najmłodszych lat i przez całe życie trzyma ją pod
ręką. Na szczęście zmiany kulturowe i prawne powodują negatywne nastawienie w
stosunku do stosowania agresji odnośnie do ludzi i zwierząt. Jednakże człowiek
nadal chętnie używa różnych form przemocy w próbach modyfikacji zachowania.
Doświadczenie w tresurze psów może również sprzyjać stosowaniu agresji w
stosunku do innych zwierząt. Człowiek odnosi bowiem najwięcej sukcesów właśnie w
tresurze psów. [...]
Agresja i siła są narzędziem, do którego większość ludzi sięga przy próbach
modyfikacji zachowania papug. Mają one spowodować dostosowanie się papugi do
wymagań człowieka i pewność, że będzie ona wiedziała, "kto tu rządzi". Co
gorsze, niektórzy eksperci w "papuzim świecie" rozgłaszają takie metody,
propagując je tym samym. Jednakże w odniesieniu do papug, a także większości
innych zwierząt, nie są one skuteczne.
Zmiany kulturowe
[...]Historia pokazuje ludzką tendencję do stosowania agresji i przemocy w
tresurze i ogólnym obchodzeniu się z różnymi gatunkami zwierząt. Jakkolwiek
dzisiaj odchodzi się już od metod stosujących karanie, nie zanikły one
całkowicie. Opór niezliczonych zwierząt nadal jest łamany przez bezwzględnych
treserów: tygrysom nadal grozi się batem przed pyskiem, słonie nadal kłuje się
biczem z hakami, psy nadal bije się by nauczyły się siadu, a papugi ciągle
jeszcze zawija się w ręcznik za dziobanie. Te pozbawione wrażliwości metody
stale wydają się przynosić pozytywne rezultaty... wg stosujących karanie
przynajmniej.
Na szczęście w "papuzim świecie" nastąpiły zmiany kulturowe. Jeszcze 20 lat
temu osoby oswajające papugi praktykowały i przyjmowały metody oswajania i
trenowania, które dziś zdaje się uważać za bestialskie. Większość propagujących
te metody albo wycofała się albo zmieniła techniki. Jednakże nadal niektórzy
eksperci zachowań papug przedstawiają zawoalowane rady, że papugi powinny zostać
zmuszone do stosowania się do ludzkich komend. Nadal zachęca się więc do
używania przemocy i można mieć jedynie nadzieję, że pewnego dnia ustąpi ona
stosowaniu pozytywnych metod.
Natura papug
Z natury papugi są zwierzętami dobrze się adaptującymi. W naturze adaptacja
do środowiska jest kwestią przeżycia. Te zdolności do przystosowania się służą
papugom również w niewoli, pozwalają im bowiem poradzić sobie z agresywną i
pełną przemocy naturą człowieka... czasem jednak nie bez walki.
Uległość nie przychodzi papugom łatwo, a na pewno nie tak łatwo jak psom,
których udomowienie osłabiło pragnienie odwetu, a uległość stała się środkiem
zapobiegającym powtarzającej się agresji. Papugi, jako zwierzęta nie udomowione,
nie doświadczają tego dobrodziejstwa udomowienia, które pozwala zabezpieczyć się
przed ludzką agresją. Żyją one w bardziej pierwotnym stanie, w którym
odpowiedzią na agresję jest obrona. Dlatego papugi reagują oporem na techniki
związane ze stosowaniem przymusu, co często kończy się dziobnięciem człowieka.
Dziobanie
Obok krzyków, dziobanie jest najbardziej frustrującym dla właściciela
zachowaniem papug. Wielu ludzi próbuje usprawiedliwiać poranienie tłumacząc, że
nie ma to nic lub ma niewiele wspólnego z prawdziwą przyczyna dziobnięcia.
Dziobanie jest bowiem naturalnym zachowaniem papug. Jak w przypadku każdego
zachowania, jego konsekwencje powodują, że może być ono powtarzane. Jeśli
konsekwencją dziobnięcia będzie wyjście właściciela z pokoju po apteczkę, papuga
może nauczyć się dziobania w przyszłości aby osiągnąć wyjście właściciela.
Dziobnięcie papugi może pozostawić jednak znacznie głębsze rany niż te fizyczne,
na ręce właściciela.
Dziobanie jest prawie nie spotykane w stadach dzikich papug. Występuje ono
jedynie w niewoli, gdzie możliwość ucieczki jest ograniczona, a papugi są
zmuszone do życia w nienaturalnych warunkach, w których dziobanie obserwuje się
codziennie. Podczas rozmów z pięcioma naukowcami, badaczami życia dzikich papug,
którzy wspólnie mają ponad 35 letnie doświadczenie, dowiedziałem się, że
zaobserwowano tylko dwa przypadki podziobania papugi przez papugę na tyle silne,
że polała się krew (wiadomości ustne: A. Brice, luty 1994, C. Munn, lipiec 1998,
J. Gilardi, luty 1999, P. English, listopad 2000, D. May, maj, 15, 2001).
Dziobanie jest rzadkie dla papug na wolności, jednak agresja zdarza się
codziennie. Papugi okazują agresję w związku z obroną terytorium, partnera,
odpowiednich żerdzi, jedzenia itd. Kontakty te są jednak najczęściej ograniczone
do mowy ciała takiej jak nastroszenie piór na głowie czy subtelnego spojrzenia.
Czasem agresja nasila się do wydawania odpowiednich dźwięków jak warczenie czy
też do bardziej gwałtownych ruchów jak wysunięcie dzioba do przodu na
podobieństwo walki szermierczej. W naturalnych warunkach język ciała jest
wystarczający by odstraszyć przeciwnika i uniknąć negatywnego kontaktu
fizycznego.
Krzyk
Naturalna skłonność papug aby głośnym krzykiem witać wschód słońca, nie jest
na czele listy pożądanych cech perfekcyjnego zwierzątka. To co większość ludzi
uważa za irytujące, niemiłe i niepotrzebne zachowanie, dla papug jest wyrażeniem
dobrej formy, jest także ważne dla ustanowienia związków terytorialnych i
pozostawania w kontakcie z sąsiadami i członkami rodziny. To różne postrzeganie
konieczności głośnego witania nowego dnia będzie jeszcze długo dzieliło papugi i
ich właścicieli.
Instynktowny krzyk, który ma miejsce zazwyczaj wcześnie rano i wieczorem,
jest naturalnym zachowaniem papug w niewoli zupełnie tak samo jak ich dzikich
kuzynów w naturze. Zachowanie to jest wrodzone i dlatego tak trudne do
wyeliminowania u trzymanych w domach papug. Papugi w niewoli mają także
skłonność do nauki łączenia krzyku i pożądanego skutku, który on wywołuje, jak
np. zwrócenia uwagi właściciela. Ten wyuczony krzyk jest znacznie łatwiejszy do
wyeliminowania dzięki zastosowaniu technik modyfikacji zachowania.
Przywiązanie
Innym zachowaniem wywołującym nieporozumienia jest skłonność papug do
przywiązywania się do jednej osoby. Niektórzy ludzie uważają, że papugi powinny
tak samo jak inne zwierzęta akceptować wszystkich członków rodziny jednakowo.
Jednakże natura papug jest zupełnie inna. Na wolności papugi są stworzeniami
monogamicznymi, które zwykle łączą się w pary na całe życie. Ta naturalna
tendencja jest obecna w niewoli tak samo jak na wolności. Tak więc dla papugi
naturalne jest przywiązanie do jednej osoby. Będzie ona broniła swojego
terytorium, którym może być klatka, pokój w mieszkaniu lub całe mieszkanie czy
dom. Papuga, która jest przywiązana do jednej osoby może także okazywać agresję
w stosunku do osób, które regularnie naruszają jej terytorium. Te negatywne
kontakty mogą mieć postać zwyczajnego dziobania lub nawet otwartego ataku.
Niwelowanie różnic
Powiększanie zrozumienia zachowania papug wymaga wiedzy zarówno z dziedziny
życia papug na wolności, jak i nauk o modyfikacji zachowań. Doświadczenie w
trzymaniu papug w domu może być pomocne, jest jednak złym substytutem dwóch
powyżej wspomnianych źródeł. Wiedza o życiu papug na wolności, zwłaszcza
gatunku, z którym pracujemy, pomaga w zrozumieniu ich naturalnych skłonności i
instynktownego zachowania. Techniki modyfikacji zachowań pomagają zrozumieć jak
należy kształtować i wpływać na zachowanie niepożądane oraz jak należy kreować i
wzmacniać zachowania pożądane.
Niestety większość właścicieli papug rozpoczyna związek z papugami bez
znajomości ich natury i nie rozumiejąc technik modyfikacji zachowań. Są oni
zatem zmuszeni do interpretowania zachowania papugi na własną rękę. A wtedy
nawet człowiek o najlepszych chęciach jest skazany na porażkę, ponieważ
zachowanie papugi można porównać do obcego, nieznanego języka.
Kiedy nowy właściciel papugi staje twarzą w twarz z nieznanym zachowaniem,
odwoła się on do źródeł, które zna. Zinterpretuje zachowanie i użyje do jego
modyfikacji to co zna i co stosował w przeszłości. Ucieknie się do siły
fizycznej i agresji w połączeniu z postawą dominacji. Jak już jednak wspomniałem
wcześniej, jest to postępowanie problematyczne i obarczone pułapkami. [...]
ABC
Podstawową zasadą metody wzmocnień jest fakt, że zachowanie jest
determinowane przez swoje konsekwencje. Zgodnie z pracą Skinnera, centralnym
punktem tej metody jest najmniejszy możliwy do analizy element - ABC (z
angielskiego A - antecendents, B - behaviors, C - consequences) przyczyna,
zachowanie i skutek (konsekwencje tego zachowania). Innymi słowy zachowanie nie
istnieje bez czegoś co ją poprzedza (przyczyna) oraz konsekwencji czyli skutku,
które spowoduje.
Przyczyna to wydarzenia i warunki, które mają miejsce bezpośrednio przed
zachowaniem, na które mają wpływ i dla którego przygotowują grunt. Przyczyny
zawierają głównie wskazówki, ale również odnoszą się do drobnych rzeczy, które
mogą być łatwo przeoczone, takie jak ubranie właściciela, to co się dzieje za
oknem, sposób w jaki człowiek trzyma rękę, na którą ptak ma wejść.
Zachowanie jest wszystkim, co organizm robi i co jest obserwowalne.
Mrugnięcie okiem i drgnięcie w przestrachu to także zachowania. Są to jednakże
zachowania zwrotne, a nie wyuczone. Natomiast tym co obserwujemy u trzymanych w
domach papug są w większości, choć nie w całości, zachowania wyuczone.
Konsekwencje (skutek) to wydarzenia, które następują bezpośrednio po
zachowaniu. To skutki będą miały wpływ na to, że zachowanie zostanie powtórzenie
w przyszłości. Jeśli skutki będą pozytywne bardziej prawdopodobne będzie
powtórzenie wywołującego je zachowanie, niż w przypadku konsekwencji
negatywnych. Są to dwie podstawowe kategorie konsekwencji. Wzmocnienie odnosi
się do tego co powoduje nasilenie i wzmocnienie danego zachowania, natomiast
wygaszanie do konsekwencji, które skutkują osłabieniem i zmniejszeniem
przyszłego zachowania.
Wzmocnienia
Istnieją dwa rodzaje wzmocnień: pierwotne i wtórne. Wzmocnienia pierwotne są
elementem instynktu i są genetycznie powiązane z przeżyciem. Zawierają takie
elementy jak pożywienie, woda i rozmnażanie. Wzmocnienia wtórne są wyuczone
przez ich skojarzenie albo z wzmocnieniem pierwotnymi albo z innymi
wzmocnieniami wtórnymi. Wzmocnienia wtórne to takie rzeczy jak pochwała słowna,
podrapanie po głowie, czy słowo "dobre" wypowiedziane tuż przed podaniem papudze
smakołyku.
Wzmocnienia dzielą się na dwie kategorie: wzmocnienia pozytywne i negatywne.
Wzmocnienie pozytywne jest czymś co jest lubiane i co będzie powodowało chęć
osiągnięcia tego w przyszłości. Wzmocnienie negatywne jest czymś przeciwnym,
zwierzę nie lubi tego i będzie starało się tego uniknąć. Oba typy wzmocnienia
zwiększają prawdopodobieństwo, że zachowanie zdarzy się ponownie. Jednym z
powszechniejszych pozytywnych wzmocnień dla trzymanych w domu papug jest
smakołyk, pochwała słowna, podrapanie po głowie i towarzystwo lubianych osób.
Gonienie papugi w klatce aby weszła na rękę jest wzmocnieniem negatywnym. Papuga
częściej będzie wchodzić na rękę aby uniknąć łapania i pościgu.
Kara
Karanie jest dość ryzykownym narzędziem modyfikacji zachowania. Karanie
jest tym co zmniejsza częstotliwość zachowania, którgo jest konsekwencją. Tak jak
w przypadku wzmocnienia, jest kara pozytywna i negatywna. Karanie
pozytywne jest dodaniem czegoś do środowiska a negatywne jest zabraniem czegoś.
Spryskanie krzyczącej papugi wodą będzie karaniem pozytywnym. Zachowanie
polegające na krzyczeniu może ulec zmniejszeniu ze względu na zastosowanie
spryskania jako kary. Przykładem karania negatywnego jest zamknięcie papugi w
klatce w odpowiedzi na dziobanie. Zabranie papudze towarzystwa i wolności może
zredukować częstotliwość dziobania w przyszłości.
W przypadku każdego wzmocnienia i karania ocena konsekwencji zależy od
punktu widzenia. Zamknięcie papugi w klatce za dziobanie będzie karą i może
zredukować w przyszłości częstotliwość dziobania jedynie w przypadku jeśli
papuga chce być z właścicielem. Zamknięcie papugi w klatce za dziobanie może
jednak wzmocnić to zachowanie w przyszłości jeśli papuga chce być z daleka od
właściciela.
Stosowanie kary nie jest dobrym sposobem treningu z różnych powodów. Po
pierwsze kara będzie efektywna tylko wtedy kiedy będzie na tyle silna aby
zapobiec niepożądanemu zachowaniu w przyszłości. Już samo to powinno stać się
moralnym dylematem: czy należy wobec zwierząt stosować poważną siłę, nawet jeśli
przynosi ona pożądane przez człowieka skutki. łagodna kara nie przyniesie bowiem
powstrzymania niechcianego zachowania. Jeśli przy stosowaniu kary zachowanie
będzie się utrzymywać konsekwencją będzie chęć stosowania coraz mocniejszej
kary. Jeśli przykrycie klatki nie powstrzyma krzyku może zrodzić się chęć
potrząsania klatką. Stopniowo papuga przyzwyczai się do przykrywania i
potrząsania klatką, i będzie nadal krzyczeć.
Moment zastosowania kary ma bardzo duże znaczenie dla jej właściwego efektu.
Papugi mają tendencje do psot, włączając w to skubanie mebli. Często właściciel
wchodzi do pokoju aby zobaczyć wygryzioną dziurę w ulubionym drewnianym meblu.
Niewinnie wyglądająca papuga siedzi na kanapie zajęta swoimi własnymi sprawami.
Zirytowany właściciel podbiega do papugi gani ją i zamyka w klatce. Kara nie
będzie miała żadnego skutku ponieważ nie nastąpiła ona bezpośrednio po
zniszczeniu mebla, czyli kara nie miała powiązania z zachowaniem. Papugi, jak i
inne zwierzęta, żyją teraźniejszością, tu i teraz. Są one przede wszystkim
zainteresowane tym co się dzieje aktualnie, nie interesują się przeszłością, o
ile przeszłe wydarzenia nie miały wpływu na ich aktualne zachowanie.
Negatywne efekty uboczne
Słabe rozumienie pojęcia kary obserwuje się u wielu psów, które kulą się ze
strachu kiedy właściciel je woła. Dla niektórych psów normalne jest bieganie i
lekceważenie przywoływania przez właściciela. Im bardziej pies ignoruje wołanie,
tym bardziej właściciel denerwuje się. Kiedy wreszcie pies wraca, właściciel
każe go za nieposłuszeństwo. Niestety pies nie wie za co został ukarany. Czy
kara była za to, ze biegał po polach, gonił królika, obwąchiwał drzewo czy też
za to co zrobił tuż przed otrzymaniem kary: czyli za powrót do właściciela. Psy,
które kulą się ze strachu na wołanie właściciela są przykładem uległego
zachowanie, które jest z kolei rezultatem źle pojętego karania.
Kary mają także wiele innych ubocznych skutków, które powodują, że są one złą
metodą modyfikacji zachowań. Kara może wywołać lęk, ucieczkę, złudzenie
powodzenia, złość i agresję. Kara jest często powiązana z chęcią odwetu czy
rewanżu, a jest beztrosko stosowana przez ludzi. Jednak kara często zwraca się
przeciwko karzącemu. Powoduje to eskalację karania jako metody używanej w
przyszłości. Tak więc, ponieważ karanie ma wiele skutków ubocznych, powinno się
z niego całkowicie zrezygnować przy pracy z papugami i innymi zwierzętami.
Porównanie wzmocnienia pozytywnego i wzmocnienia negatywnego
Stosowanie wzmocnienia negatywnego także nie jest wolne od problemów. Przy
jego używaniu zwierzę będzie robiło tylko tyle aby uniknąć negatywnych
doświadczeń. Jeżeli używamy siły aby nauczyć papugę wchodzenia do klatki poprzez
podstawienie jej żerdzi, będzie ona powtarzać to zachowanie jedynie w obecności
żerdzi. Jeśli natomiast nauczymy papugę wchodzenia do klatki stosując
wzmocnienie pozytywne, będzie ona w przyszłości powtarzała to zachowanie aby
uzyskać nagrodę. Wiele papug jest uczonych wchodzenia na rękę poprzez naciskanie
na brzuszek. Wchodzi ona na rękę, aby uniknąć naciskania. Wiele papug jest także
uczonych przechodzenia z ręki na rękę poprzez przechylanie dłoni, tak, że papuga
traci równowagę. Ptak przejdzie z niestabilnej ręki na drugą, bardziej stabilną.
Uczone taką formą negatywnego wzmocnienia papugi, powtórzą to zachowanie, czyli
przejdą z ręki na rękę, ale tylko w obecności naszej negatywnej akcji, czyli
przechylenia ręki. Natomiast ptaki uczone przejścia z ręki na rękę z
zastosowaniem wzmocnienia pozytywnego, takiego jak pogłaskanie po główce,
pochwała słowna, towarzystwo czy też smakołyk będą bez wahania zachowywały się w
ten sposób.[...]
Rozwiązanie zagadki
Każde zachowanie jest wynikiem instynktu lub doświadczenia. Wiele zachowań
obserwowanych u papug jest niezmiennych, instynktownych. Zaliczyć do nich można
takie zachowania jak: utrzymywanie kontaktu głosowego, wspólne czyszczenie
piórek, kąpiel, lot, zachowania godowe czy terytorialne włączając agresję. U
papug w niewoli zaobserwować można wiele zachowań wyuczonych, takich jak:
krzyczenie aby zwrócić na siebie uwagę, dziobanie w celu uzyskania pożądanej
odpowiedzi, wchodzenie na rękę człowieka, a także mówienie "halo" kiedy dzwoni
telefon.
Aby uprościć interpretację konkretnego zachowania należy zadać sobie
następujące pytania:
1. Jaka jest motywacja?
2. Jak można to porównać z zachowaniem tego gatunku w naturze?
Każde działanie ma przyczynę. Na podstawowym poziomie przyczyną jest albo
doznanie przyjemności albo uniknięcie bólu. Przyjemnością może być coś tak
prostego jak chłodny powiew w gorący dzień. Bólem natomiast łagodny nacisk na
nóżki papugi w celu wymuszenia wejścia na rękę.
Zadając sobie pytanie: "Jaka jest motywacja?" patrzymy na sytuację okiem
ptaka, z jego perspektywy. Ludzie mają skłonność do przypisywania zwierzętom
cech i zachowań ludzkich. Antropomorfizacja jest jednak myląca i często na
niewiele się przydaje jeśli chcemy zrozumieć zwierzęta. Antropomorfizm jest
powszechny w papuzim świecie. Koronnym przykładem może być porównywanie
inteligencji papug do inteligencji małego dziecka. Porównanie takie powoduje
jednak błędne rozumienie zachowań papug i dalsze komplikacje w zrozumieniu ich
zachowań przez właścicieli.
Prawdopodobnie najlepszym aktualnie źródłem informacji o pozytywnym
wzmocnieniu stosowanym w odniesieniu do trzymanych w domach papug jest
prowadzony przez Dr Susan Friedman internetowy kurs "Living and Learning with
Parrots", za który pobierana jest opłata w wysokości 50 dolarów, które
przekazywane są na cele charytatywne związane z papugami. Uczestnicy kursu
poznają naukowe podstawy zachowań w odniesieniu do papug trzymanych w domach.
Kończący kurs rozumieją korzyści metody pozytywnego wzmocnienia w odniesieniu do
wzmocnienia negatywnego oraz są skłonni kreować obiecujące i pozytywne relacje
pomiędzy właścicielem i jego papugą.
Dr Friedman uczy analizowania ABC zachowania. Jak wspomniano wcześniej, ABC
oznacza przyczynę (A), zachowanie (B), skutek (C). Dzięki naukowemu podejściu do
oceny zachowań, ludzie mogą lepiej zrozumieć zachowania papug, co z kolei jest
pomocne w modyfikowaniu tych zachowań.
Poniżej znajduje się sześć etapów, jakie Dr Friedman stosuje analizując ABC
zachowania:
1. Opis analizowanego zachowania w jasny i jednoznaczny sposób.
2. Opis przyczyn i warunków, które mają miejsce bezpośrednio przed
zachowaniem
3. Opis skutków, które następują bezpośrednio po zachowaniu
4. Rozpatrzenie ABC w całości i ew. uszczegółowienie jej
5. Obmyślenie nowych przyczyn i/lub skutków w celu nauczenia nowych zachowań
lub zmian istniejących.
6. Ocena wyników w mierzalnych kategoriach oraz próba jej uogólnienia.
Przykład:
Celem jest zdjęcie papugi z daszku klatki i włożenie do środka. ABC wygląda
następująco:
A. właściciel wyciąga rękę do papugi siedzącej ma daszku klatki;
B. papuga aby uniknąć ręki ucieka na odleglejszy koniec klatki;
C. właściciel zaprzestaje wysiłków aby zabrać papugę z klatki.
W tym przypadku przyszłym zachowaniem papugi będzie uciekanie przed ręką
człowieka w odległy kąt klatki. Tak więc właściciel powinien na razie zmienić
cel, zamiast myśleć o celu ostatecznym, skoncentrować się na celu pośrednim. W
tym przypadku byłaby to nauka wchodzenia na rękę.
Kolejna sekwencja ABC mogłaby wyglądać tak:
A. właściciel oferuje papudze siedzącej na daszku klatki orzeszka;
B. papuga wchodzi na rękę;
C. papuga dostaje orzeszka.
Zachowaniem jakiego można oczekiwać w tym przypadku w przyszłości będzie
wchodzenie przez papugę na rękę. Kolejny krok (pośredni cel) może wyglądać tak:
A. papuga siedzi na ręce kiedy ręka zbliża się do klatki;
B. papuga przechodzi na żerdź w klatce;
C. papuga dostaje kawałek jabłka.
Zachowaniem jakiego można oczekiwać w tym przypadku w przyszłości będzie
wchodzenie przez papugę do klatki.
ABC pozwala zarówno rozpoznać wzorce niepożądanego zachowania jak i kreować
zachowanie pożądane.
Rozważmy następny przykład, gdzie uwaga skupia się na zachowaniu człowieka:
A. papuga jest w jednym pokoju, człowiek w innym;
B. papuga krzyczy;
C. człowiek przychodzi do pokoju i poświęca uwagę papudze.
Zachowaniem jakiego można oczekiwać w tym przypadku w przyszłości będzie
krzyczenie papugi w celu przyciągnięcia uwagi. W tym wypadku właściciel wzmocnił
zachowanie krzyku swoją obecnością. Pozytywny sposób wyeliminowania krzyku
mógłby przybrać taką strategię:
A. papuga i właściciel są w innych pokojach;
B. papuga mówi halo;
C. człowiek przychodzi do pokoju i poświęca papudze uwagę.
Zachowaniem jakiego można oczekiwać w tym przypadku w przyszłości będzie
powtarzanie przez papugę słowa "halo" kiedy będzie chciała towarzystwa
człowieka. należy pamiętać, że osiąganie takich jak wyżej zachowań może wymagać
wielu powtórzeń z pozytywnymi konsekwencjami (nagrodą) zanim nabierze ono swojej
ostatecznej formy.
Analiza ABC daje wspaniałą możliwość zrozumienia zachowania. Kiedy na dodatek
połączy się ją z innymi informacjami, takimi jak życie w naturze oraz historia
wzmocnień jakim ptak był poddawany (włączając w to zachowania jakie chcemy
zmienić), metoda ABC pomaga właścicielowi w dokonaniu wielu pozytywnych zmian w
zachowaniu papugi.
Co mi to da?
Papugi, tak jak i inne zwierzęta, zdają się spoglądać na świat z nastawieniem
"co mi to da?". W obliczu jakiejś sytuacji oceniają one jakie korzyści
przyniesie dane zachowanie lub jego brak. Należy to mieć na uwadze jeśli związek
papugi z człowiekiem ma być budowany na szczerej komunikacji. Korzyścią może być
pokazanie papudze orzeszka aby zeszła ona z daszku klatki. Jednakże jeśli papuga
zamiast orzeszka dostanie ziarno słonecznika za wykonanie tej czynności,
prawdopodobieństwo zareagowania jej w przyszłości na przekupstwo orzeszkiem
zmaleje. Właściciel zawsze powinien nagradzać papugę tym co jej pokazywał
wcześniej, innymi słowy powinien być zawsze wobec niej szczery i uczciwy.
Najlepszym podejściem podczas stosowania metody pozytywnych wzmocnień jest
unikanie pokazywania papudze jaka jest nagroda. W ten sposób człowiek ma większą
kontrolę nad całą sytuacją, a papuga przecież nie będzie w stanie ocenić, czy
nagroda jest "właściwej wysokości".
Okazje trwają krótko
Zwłoka jest powszechnym problemem w przypadku wyuczonych zachowań. To wolne
wykonywanie zakrada się do repertuaru zachowań w wyniku niekonsekwencji,
niedokładności i niedbałości w procesie treningu. Wzmocnienie motywacji, w
formie specjalnej zachęty (smakołyku) lub innych typów wzmocnień pożądanych
przez ptaka, pozwolą na wyeliminowanie zwłoki w wykonywaniu konkretnych
czynności. Inną metodą jest konstruowanie sytuacji pilnej konieczności.
Popatrzmy na sokoła, który siedzi na drzewie spoglądając na na biegającą po łące
mysz. Ma on tylko moment na złapanie myszy, zanim ta nie schroni się w norze.
Podobnie dzika papuga może stracić smaczny kąsek, a towarzysze ze stada znikną
za rogiem, jeśli w porę nie poderwie się do lotu.
Aby nauczyć papugę szybkiego działania należy dawać jej tylko chwilę na
wykonanie zadania. Jeśli ptak nie odpowiada szybko na nasz sygnał, należy
przerwać sesję. Po krótkiej przerwie, czasem tylko kilkusekundowej, należy
ponowić działanie. Poprzez selektywne wzmocnienie szybkich reakcji, trener może
zniechęcić do zwłoki i zachęcić papugę do szybkości w podejmowaniu działań.
Dwustronna komunikacja
Bardzo ważną formą komunikacji dla papug jest mowa ciała. Najdrobniejsze
pochylenie głowy czy też nastroszenie piórek na głowie jest ważnym przekazem dla
pozostałych członków stada. Taka forma komunikacji jest dla papug wrodzona i
jest stosowana zarówno w niewoli jak i naturze. Niestety w hodowlach wiele lub
nawet większość takich przekazów jest niezauważana przez człowieka. Ludzie nie
zwracają uwagi na przygładzone piórka czy szybkie ruchy głową kiedy zdenerwowana
papuga instynktownie szuka drogi ucieczki, co jest typowa reakcją unikania
"problemów". Często pierwszym sygnałem zdenerwowania papugi, który zauważa
właściciel, jest wyraźna próba ucieczki, warczenie lub inne wokalne oznaki
zaniepokojenia i strachu. Do tego czasu jednak papuga wysłała wiele
niezauważonych sygnałów, które poprzedzały tą wyraźną reakcję i doprowadziły
papugę na skraj agresji.
Pozytywna relacja partnerska musi być budowana na porozumieniu dwustronnym.
Zrozumienie mowy ciała papugi jest podstawą do jakiegokolwiek
satysfakcjonującego porozumienia pomiędzy papugą a człowiekiem. Niestety
wrażliwość na papuzi język ciała nie jest często podkreślana w poradach
dotyczących papug. Częściej można spotkać się np. z radami aby uściskać papugę w
nagrodę za dobre zachowanie, niż z radą aby obserwować jest język ciała, z
którego można wywnioskować czy ona w ogóle lubi ściskanie. Niestety, wielu
właścicieli nie uświadamia sobie, że przytulenie papugi może być przez nią
odebrane jako zagrożenie.
Niezgodne zachowania
Zachowania przysparzające problemów są częste wśród papug trzymanych w
domach. Radzenie sobie z takimi problematycznymi zachowaniami może być wyzwaniem
nawet dla najlepszych. Jedną z metod eliminacji niepożądanych zachowań jest
uczenie ptaka wykonywania wykluczającego je zachowania lub takiego, które nie
może zajść w tym samym czasie. Np. jeżeli papuga dziobie właściciela w rękę na
której siedzi, można trenować siedzenie na ręce w pozycji wyprostowanej. Papuga
nie jest w stanie dziobnąć ręki kiedy siedzi w takiej pozycji. Aby wyeliminować
krzyki można wzmocnić u papugi wydawanie innych, bardziej akceptowanych
dźwięków, np. cichego gwizdania. Papuga nie jest w stanie jednocześnie krzyczeć
i gwizdać. Jeśli problemowym zachowaniem jest skubanie kanapy, zachowaniem
wykluczającym będzie siedzenie na stojaku na środku pokoju. Papuga nie jest w
stanie skubać kanapy jeśli siedzi na stojaku gdzie indziej.
Uczenie nieodpowiedniego zachowania
Wiele problematycznych zachowań jest bezpośrednim skutkiem nieświadomego
wzmacniania ich przez właściciela. Nie jest rzadkim zachowaniem krzyczenie przez
papugi w czasie kiedy właściciel rozmawia przez telefon. Ten częsty problem jest
wynikiem wcześniejszego wzmocnienia. Wzmocnieniem może być często coś bardzo
zwyczajnego, jak choćby podejście właściciela do klatki aby uspokoić papugę. To
bardzo drobne, prawie nieświadome działanie, zachęca ptaka do krzyczenia w
przyszłości jako odpowiedzi na przyczynę, którą jest zobaczenie właściciela przy
telefonie.
Innym powszechnie występującym problematycznym zachowaniem jest szczypanie w
ramię, kiedy papuga chce zwrócić na siebie uwagę lub wydziobywanie czegoś z
talerza jedzącego właściciela. Czynnikiem poprzedzającym jest właściciel jedzący
ciastko, zachowaniem jest lekkie szczypnięcie aby zwrócić uwagę właściciela,
wzmocnieniem jest kawałek ciastka podany papudze aby chwilowo odwrócić jej uwagę
od przykrego dla człowieka zachowania. Pojedyncze wzmocnienie w takiej sytuacji
jak opisana wyżej jest często wystarczające aby nauczyć papugę dziobania w
ramię.
Kto wyżej ten ważniejszy
Jakkolwiek nie ma żadnych naukowych dowodów na teorię mówiącą, że umieszczona
wysoko papuga będzie dominowała, jest ona często akceptowana przez
początkujących właścicieli papug, dla których jest ona prostym wytłumaczeniem
często skomplikowanych problemów. Prawdopodobnie osobiste doświadczenia z
hierarchią dominacji skłaniają ludzi do przyjmowania tej teorii i u papug. Poza
tym, hierarchia dominacji, choćby związana ze wzrostem, jest powszechna w
kulturze człowieka. Nawet niektóre udomowione zwierzęta , takie jak psy czy
kurczęta, wykazują, opartą na dominacji, hierarchię, chociaż problem
prawdziwości prostolinijnej hierarchii dominacji oraz tzw. "głodowego porządku"
w stadzie psów jest aktualnie dyskutowany.
Papugi nie posiadają wrodzonej skłonności dominowania nad innymi papugami w
celu ustanowienia hierarchii. Próby dominacji nad innymi papugami mają miejsce w
odniesieniu do różnych zasobów, jak np. pożywienie, odpowiednie żerdzie,
dziuple. Jednakże przejawiana wtedy agresja ma związek tylko z tymi
specyficznymi sytuacjami, a nie ogólną hierarchią w stadzie. Papuga, która wygra
jeden spór, w następnej chwili bardzo łatwo może przegrać kolejny z tym samym
ptakiem.
Jest całkiem prawdopodobne, że człowiek źle nazwał lub pomylił dominację z
wyższej pozycji z agresją. Dla papug jest powszechne używanie agresji aby pozbyć
się kontaktów z człowiekiem. Dla papug naturalna jest chęć zajmowania jak
najwyższej pozycji, aby móc obserwować otoczenie, a czasem znaleźć się poza
zasięgiem człowieka. Agresja u papug może być także rezultatem przeszłości, np.
zdejmowania papugi z klatki i zamykania w środku. Jednakże może nauczyć się
stosowania ataku w odpowiedzi na stosowanie wobec niej przymusu. Jeżeli
odpowiedzią na agresję ptaka jest zaprzestanie przymusu (nawet czasowe) to
agresywne zachowanie zostanie wzmocnione i utrwalone.
Fobia u ptaków
Wizyty na internetowych grupach dyskusyjnych powodują częste zetknięcie się z
dyskusjami na temat fobii u ptaków. Można spotkać nawet wątki o udawaniu przez
papugi fobii. Jest jednak podejrzane opisywanie tych zachowań jako fobii. Fobia
jest bowiem irracjonalnym lękiem przed czymś. Z opisów zachowań można bowiem
stwierdzić, że bardziej odpowiada rzeczywistości fakt, iż papugi te odczuwają
racjonalny lęk, który jest wynikiem znalezienia się w sytuacji powodującej lęk.
Ważną różnicą pomiędzy strachem a fobią jest przyczyna tego zachowania
lękowego. Bardzo łatwo jest postawić papugę wobec sytuacji powodującej u niej
lęk. Niestety wiele ludzi uważa potem, że winę za lek papugi ponosi iluzoryczna
"fobia", nie zastanawiając się nad swoim postępowaniem. Winią oni papugę, a
tymczasem powinni winić siebie.
Papugi, jak inne zwierzęta, mają wrodzoną tendencję do traktowania nowych
sytuacji z pewną dozą nieufności. Jest to strategia przetrwania, która chroni je
przed drapieżnikami i innymi potencjalnie niebezpiecznymi sytuacjami w naturze.
Ta naturalna nieufność w obliczu nowych doświadczeń jest różna dla konkretnych
papug. Doświadczenia z przeszłości, zwłaszcza z okresu pierwszych miesięcy życia
podczas których formował się ich charakter, mają znaczny wpływ na zdolność
radzenia sobie z nowymi sytuacjami w dorosłym życiu.
Prawdą jest, że wiele papug wykazuje zachowania lękowe w konfrontacji z
nieznanymi sytuacjami. Jest to jednak zachowanie naturalne, nie fobia.
Odpowiedzialnością właściciela jest jednak chronienie papugi przed
niebezpiecznymi sytuacjami, niebezpiecznymi zarówno fizycznie jak i psychicznie,
włączając w to lęk. "Papuga ma fobię" nigdy nie powinno być usprawiedliwieniem
czy wymówką od odpowiedzialności za zmuszenie ptaka do przebywania w sytuacji,
która powoduje u niego strach.
Dręczenie papug
Słowa "dręczenie" i "ratunek" są modnymi słowami w świecie domowych papug. Są
one często bezmyślnie rzucane na prawo i lewo, bez zastanawiania się nad
oskarżeniem, które za sobą niosą.
Jak dotąd nikt nie zdefiniował słowa "dręczenie" w stosunku do papug. Co
więcej nie istnieją żadne "oficjalne" standardy dobrej opieki nad ptakami.
Jedynie subiektywna ocena właściciela decyduje do jest dobre, a co złe. Opinia
jednej osoby na temat tego co jest prawidłową opieką nad papugą, dla kogo innego
może być przejawem dręczenia. To co jedni określają jako kupowanie papugi w
sklepie, dla innych może być "ratowaniem".
Powinno się tutaj rozpatrzyć kwestię: "z czyjego punktu widzenia mówimy o
dręczeniu?". Czy liczy się tylko perspektywa człowieka, czy też możliwe jest
rozpatrzenie tego z punktu widzenia papugi? Czy w ogóle jest możliwe i realne
ocenianie co zwierzę myśli czy czuje. Czy dobre intencje wystarczą aby
usprawiedliwić działania człowieka?
Czy zdrowie fizyczne i psychiczne papug jest dobrym wskaźnikiem dręczenia?
Weterynarz badając zdrowie fizyczne ptaka może określić czy był on dręczony.
Kondycja psychiczna może być oceniana przy użyciu mowy ciała, która pokaże
poziom stresu, lęk, apatię, strach itp. Np. jeśli działanie człowieka popycha
papugę do warczenia, krzyków, syczenia czy prób panicznej ucieczki to
prawdopodobnie będziemy mieli do czynienia z dręczeniem papugi. Są oczywiście
sytuacje, w których nie da się uniknąć podniesienia poziomu stresu, choćby
wizyta u weterynarza. Emocjonalny stres i psychiczne dobre samopoczucie, chociaż
nie w pełni zdefiniowane w odniesieniu do papug i wykraczające poza ten artykuł,
powinny być uwzględniane jako element ogólnego dobrego samopoczucia papugi.
Myśl aby pozwolić papudze na głos w sprawie oceny opieki nad nią jest dla
większości ludzi nowością, ma to jednak duże możliwości. Zanim jednak takie
myślenie zakorzeni się w ludzkich umysłach, wiele osób będzie musiało zmienić
swoje podejście i metody pracy z papugami. Niektórzy ludzie będą musieli przyjąć
nowe, bardziej pozytywne metody pracy z ptakami aby uniknąć kreowania sytuacji
podwyższonego stresu. Rezultatem tych pozytywnych metod będą lepsze partnerskie
relacje z papugą. Pojęcie dominacji nie przetrwa w obliczu nowej ery pozytywnych
relacji. Dawne relacje budowane na metodach negatywnych ustąpią miejsca
wzmocnieniu pozytywnemu, które doprowadzi do bardziej przyjemnych i
satysfakcjonujących relacji pomiędzy papuga a jej właścicielem.
Ludzie zaczną także zmieniać ocenianie warunków bytowych i opieki nad papugą
przy użyciu tych nowych kryteriów. Np. kobieta, która napisała ostatnio list do
grupy dyskusyjnej, w którym pisze, że właśnie uratowała papugę za sklepu
zoologicznego, dzięki tym nowym kryteriom zostanie zachęcona do spojrzenia na
sprawę z punktu widzenia papugi. Może dla papugi lepsze byłoby życie w sklepie z
innymi papugami i ludźmi niż samotne życie w jej domu? Dla wielu ludzi trzymanie
samotnej papugi w klatce, w czasie kiedy sami wychodzą do pracy, jest czymś
najzupełniej normalnym. Dla papugi są to warunki kompletnie nienaturalne. Dzika
papuga prawie nigdy nie jest sama. Poza samiczką wysiadującą jaka lub pilnująca
młodych, większość papug przebywa z partnerem stale, 24 godziny na dobę, każdego
dnia swojego życia. Jest zupełnie nieporównywalne do trzech czy pięciu godzin
dziennie w czasie których papugi w domu mogą przebywać ze swoimi opiekunami.
Skutki takiej izolacji nie są znane i jak na razie nie były przedmiotem badań.
Dręczenie, jako termin użyty w stosunku do papug w domach, wymaga
zdefiniowania. Mógłby to być pierwszy krok w kierunku stworzenia standardów
opieki, warunków i trenowania papug w niewoli.
Rola weterynarza
(art. jest pisany w USA - przyp. red.)
W opinii wielu właścicieli papug, nie ma większego autorytetu niż weterynarz
. Daje mu to niepowtarzalną szansę ochrony i podnoszenia warunków w jakich żyją
papugi poprzez edukację właścicieli. W przeszłości wielu właścicieli papug
szukało u weterynarza jedynie pomocy medycznej. Na szczęście dzisiaj coraz
więcej właścicieli zwraca się do weterynarzy także w sprawach związanych z
zachowaniem. Tak więc rola weterynarza wykracza poza zdrowie fizyczne i zaczyna
obejmować także zdrowie psychiczne ptaka. Czy jest to słuszne czy nie,
weterynarze są "ekspertami" w dziedzinie zachowań papug dla wielu, jeśli nie
większości klientów.
Weterynarze mają moc przekonywania ludzi i ważny wpływ na trendy w świecie
właścicieli papug. Wzmocnienie pozytywne jest czymś co może zrewolucjonizować
posiadanie papug, a weterynarze mogą przekonać do jego stosowania. Poprzez
uczenie nowych strategii, które unikają stosowania przemocy i agresji
weterynarze mogą ocalić papugę przed złym traktowaniem. Pomoże to także
właścicielom papug w zrozumieniu ich odpowiedzialności, która wyraża się m. in.
w chronieniu papug przed sytuacjami wywołującymi stres, w uwrażliwieniu na mowę
ciała papugi i unikaniu sytuacji zmuszania papugi do czegoś czego ona nie chce.
Będzie to miało na pewno ważny, pozytywny wpływ na jakość życia papug w domach.
Ponadto weterynarze mogą zachęcać do prawidłowego używania terminów takich
jak "dręczenie, ratowanie, fobia, dominacja". Wspólna z klientem ocena znaczenia
tych terminów może doprowadzić do lepszego zrozumienia i informacji, które
pozwolą zmienić sposób w jaki ludzie myślą i pracują z papugami.
Aktualnie jest coraz więcej dostępnych dla weterynarzy informacji na temat
zachowań papug, często są one całkowicie ze sobą sprzeczne. Nie ma innej metody
oceny ich jakości jak dobro ptaka. Nigdy nie pomylimy się sugerując pozytywne
metody, a odradzając negatywne.
Wnioski
Papugi są piękne, dostarczają rozrywki i są prawdziwym skarbem dla milionów
ludzi. Jednak ich naturalne skłonności czasami nie zgadzają się z tym, jak
idealną papugę wyobraża sobie jej właściciel. Głośne witanie wschodu słońca,
zwyczaj dziobania mebli wymaga nadzwyczajnej wyrozumiałości i powściągliwości ze
strony właściciela. Nawet najlepiej zachowująca się papuga może wystawić na
próbę swojego właściciela.
Modyfikowanie zachowania papugi jest jednym z największych wyzwań przed
jakimi stoi właściciel. Skłonność człowieka do używania agresji i przymusu jest
znacznym utrudnieniem w kreowaniu trwałych pozytywnych zmian w zachowaniu papug.
Nauka wykazała przewagę pozytywnych metod nad podejściem negatywnym w czasie
modyfikowania zmian zachowania. Pozytywne wzmocnienie, choć stale jeszcze będące
nowością wśród właścicieli papug, stanowi klucz do uniknięcia niepowodzeń i
osiągnięcia satysfakcji z posiadania papugi.
Źródła:
1. Chance P, Learning and Behavior. Pacific Grove, CA: Brooks/Cole; 1999
2. Domjan M, The Principles of Learning and Behavior. Pacific Grove, CA:
Brooks/Cole; 1998
W tekście wycięto kilka fragmentów dotyczących głównie tresury psów i słoni.
Nie dotyczyły one papug i doszliśmy do wniosku, że wydłużają one i tak już dość
długi artykuł. Jeśli ktoś jest zainteresowany to można te fragmenty doczytać na
stronie z oryginalnym tekstem.
Tekst pochodzi ze stron
Natural Encounters, którego
Steve Martin jest prezydentem. Steve Martin zajmuje się "tresurą" ptaków do
specjalnych pokazów. Stworzył program "The World Of Birds Show", który pokazuje
w USA w Ogrodach Zoologicznych.
Polska wersja tekstu pochodzi z roku 2003 i
pierwotnie była zamieszczona w serwisie Cockatiel czyli
Nimfa.
|