|
UWAGA
Skopiowanie poniższego
tekstu lub zdjęć i
umieszczenie na swoich
stronach (w całości lub
we fragmentach) jest
złamaniem prawa.
więcej na ten temat |
Kto wyżej ten ważniejszy - czyli o dominacji u papug
oraz
ak nauczyć papugę wracać do klatki
Kiedy osoby trzymające ptaki szukają wytłumaczenia dla skomplikowanych zagadnień
związanych z zachowaniem swoich podopiecznych, często pojawia się problem
dominacji związanej z wysokością (nie ma na to zgrabnego polskiego określenia, w
artykule będziemy więc używać "dominacja z wysokości" - red.). Cóż to jest za
zjawisko, że postrzegane jest jako źródło wielu problemów związanych z
nieodpowiednim zachowaniem ptaków? "Nie pozwól aby ptak znalazł się powyżej
linii twoich oczu, ponieważ poczuje władzę, dominację i zacznie cię dziobać".
Cóż to za teoria, w którą tak wielu ludzi wierzy? Czy dotyczy również papug? Moje spojrzenie na problem 'dominacji z wysokości' jest trochę odmienne od
obiegowych opinii, prawdopodobnie dlatego, że wynika z innych doświadczeń.
Studiowałem i szkoliłem papugi przez ponad 40 lat, a od ponad 25 lat jestem
profesjonalnym "trenerem" ptaków. Jedną z najistotniejszych rzeczy jakich się
nauczyłem przez te wszystkie lata jest umiejętność zadawania kluczowych pytań.
Dwa podstawowe, zasadnicze pytania brzmią: "co jest motywacją zachowania" oraz
"jak to się ma w relacji do zachowań tego gatunku ptaków w ich środowisku
naturalnym?". Te pytania umożliwiają wniknięcie w sposób myślenia ptaków i
jednocześnie zapobiegają błędnym interpretacjom z antropomorficznego punktu
widzenia, co ludzie niestety zwykle czynią.
Zatem, dlaczego papuga miałaby chcieć zdominować człowieka? Co mogłaby dzięki
temu osiągnąć? Czy próbuje cię zdominować, aby cię zmusić do zrobienia czegoś
dla niej? Czy próbuje cię skarcić, dać nauczkę? Dlaczego w ogóle papuga miałaby
chcieć cię zdominować?
To prowadzi nas do następnego pytania: "Jak to się wiąże z zachowaniem tego
gatunku papug w ich środowisku naturalnym?". Niektórzy twierdzą, że pragnienie
dominacji jest naturalnym zachowaniem pośród papug. Wielu ludzi głosi w mowie i
na piśmie o hierarchii w grupach dzikich papug. Niektórzy z nich twierdzą nawet,
że można ustalić pozycję danej papugi w hierarchii poprzez ustalenie na jakiej
wysokości siada na drzewie. Im wyższa jest to gałąź tym bardziej dominująca
papuga. Miałem jednak to szczęście, że mogłem obserwować kilka gatunków papug w
ich naturalnym środowisku. Mogę zatem powiedzieć, że nigdy nie widziałem żadnych
przejawów hierarchii wśród papug.
Jednakże, proszę mi nie wierzyć tylko na słowo. Rozmawiałem na ten temat z
wieloma naukowcami (przynajmniej sześcioma) zajmującymi się badaniem papug w ich
naturalnym środowisku. Żaden z tych ekspertów nie przypominał sobie, aby
kiedykolwiek zauważyli przejawy hierarchii pośród dzikich papug. Co więcej, moja
wzmianka o poglądzie wiążącym pozycję dominującą z wysokością jaką ptak zajmuje
na drzewie spotkała się wpierw z konsternacją, a następnie śmiechem i cynicznymi
komentarzami prawie wszystkich badaczy. Wszyscy naukowcy mówili natomiast o
agresji między papugami, którą obserwowali na porządku dziennym. Jednakże, te
agresywne zachowania związane są głównie z pozyskiwaniem lub obroną zdobytego
pożywienia. Ponadto, eksperci twierdzą, że zwycięzca danej konfrontacji, może
równie dobrze przegrać kolejną z tym samym rywalem. W grupach dzikich papug nie
zaobserwowano dotąd zjawiska stałego dominanta, przywódcy. Jak również, żaden ze
specjalistów w tej dziedzinie nie odnotował przypadku agresji mającej na celu
zdobycie lub utrzymanie pozycji dominującej w grupie.
Mówiąc brutalnie i szczerze, 'dominacja z wysokości' nie istnieje pośród papug.
Najprawdopodobniej ta teoria stanowi wyraz prywatnych przekonań pewnych osób,
które znalazły możliwość ich wyrażenia właśnie na przykładzie papug. Naiwni
właściciele ptaków, szukając łatwych rozwiązań dla skomplikowanych problemów,
bezkrytycznie przyjmują argumenty przemawiające za teorią, zgodnie z którą
papuga odczuwa swą silniejszą pozycję, gdy znajdzie się ponad wysokością oczu
człowieka a następnie wyraża to poczucie dominacji poprzez agresję. Towarzyszący
tym poglądom mit, jakoby dzikie papugi ustanawiały hierarchię w grupie według
wysokości zajmowanej na drzewie jest tak samo oderwany od rzeczywistości jak
powyższa teoria. Zachowanie papug jest o wiele bardziej złożone niż się to
niektórym wydaje.
Zatem, dlaczego tak wielu ludzi popiera i propaguje tą teorię? Zacznijmy od
tego, że społeczność ludzką charakteryzuje określona hierarchia. Kiedy byliśmy
dziećmi to władzę nad nami mieli ludzie wyżsi od nas ('dominacja z wysokości').
Większość ludzi nawet jako dorośli doświadcza relacji, kontaktów o charakterze
hierarchicznym. Te relacje mają jednak więcej związku ze społecznymi
uwarunkowaniami niż z aspektami fizycznymi w postaci różnicy wzrostu. Niektórzy
właściciele psów z powodzeniem wykorzystują siłę fizyczną i agresję w opartych
na dominacji relacjach ze swym pupilem (co pies automatycznie rozumie i
akceptuje, ale bynajmniej nie kot!). Co więcej, nie jest rzeczą niezwykłą
zjawisko hierarchicznej dominacji w grupach papug hodowanych. Nienaturalne
środowisko pobudza nienaturalne zachowania. Grupki papug utrzymywane w małej
przestrzeni z pewnością wypracują między sobą układy hierarchiczne jako sposób
przeżycia. Jednakże, tego typu hierarchia ustanawiana jest w wyniku
ukształtowania się określonych relacji między ptakami a nie na podstawie
wysokości, na której ptak znajduje się w klatce. Warto dodać, że gdyby te same
papugi przebywały w swoim naturalnym środowisku nie byłyby zmuszone do tak
bliskich kontaktów i uniknęłyby wielu ataków agresji a tym samym nie dążyłyby do
ustanawiania między sobą hierarchii.
Jest rzeczą bardzo łatwą i prostą dla niektórych hodowców interpretować agresję
papugi jako przejaw chęci dominacji. Wykorzystanie agresji jako narzędzia władzy
jest normalnym zjawiskiem u wielu gatunków ssaków, łącznie z ludźmi, jednak nie
występuje ono wśród papug. Papugi nie mają wrodzonej skłonności do kształtowania
relacji hierarchicznych opartych na dominacji ani z innymi papugami w naturze,
ani tym bardziej z ludźmi w niewoli. Można natomiast w różny sposób wzbudzić
agresję papugi, gdy znajdzie się ona powyżej linii oczu człowieka. Jednakże chęć
dominacji z pewnością nie stanowi motywu agresywnego zachowania.
Wyobraźmy sobie papugę siedzącą na górze klatki, która dziobie właściciela, gdy
ten próbuje ją stamtąd zdjąć. Czy to zachowanie oznacza, że papuga chce okazać
swoją dominację? Pomyślmy co się zwykle dzieje po zabraniu papugi z dachu
klatki. Właściciel wkłada papugę do klatki, zamyka ją pozostawiając ptaka w
klatce na dłuższy czas. Wydaje mi się, że to stanowi dużo trafniejsze
wytłumaczenie dlaczego papuga dziobie swojego opiekuna - po prostu nie chce iść
z powrotem do klatki! Ponadto, prawdopodobnie nauczyła się, że dziobanie jest
efektywnym sposobem komunikacji z człowiekiem.
Zanim dziób papugi stanie się narzędziem walki, zwykle wykorzystuje ona cały
arsenał języka ciała i innych form naturalnej komunikacji celem wyrażenia chęci
pozostania na górze klatki. Jednak niewielu ludzi rzeczywiście chce odczytywać
ten specyficzny język. Niestety większość ślepo zapatrzona w cel działania z
premedytacją staje tak, aby być wyżej papugi, pomimo jej agresywnych ruchów.
Chwytając się ostatniej deski ratunku, lub wyrażając w ostateczny możliwy sposób
swoje niezadowolenie ptak atakuje i dziobie. Wtedy człowiek automatycznie cofa
rękę i dopiero po chwili podstawia dłoń aby ptak na nią wszedł. Czasem po takim
ataku mija dłuższy czas, gdyż opiekun szuka drążka lub gałązki aby się nią
posłużyć zamiast ręką. W ten sposób następuje wzmocnienie skłonności papugi do
tak agresywnych zachowań. Z pewnością przy następnej okazji ptak zareaguje
identycznie, gdyż wówczas człowiek przestaje choć na chwilę próbować go łapać.
Ptak uczy się, ze dziobanie jest skuteczną drogą komunikacji z człowiekiem.
Mówiąc prosto, papugi lubią przebywać wysoko. To instynkt przetrwania podpowiada
im siadanie na wysokich gałęziach, gdzie trudno jest dotrzeć drapieżnikom, a
papugi mogą lepiej obserwować otoczenie jak i szybciej uciec. Udomowione ptaki
mogą się więc nauczyć towarzyszenia właścicielowi na jego ramieniu lub głowie.
Niektóre z nich preferują ramiona ze względu na bliskość twarzy opiekuna, inne
doceniają relatywnie mocną stabilność ramienia, natomiast są i takie papugi,
które szukają schronienia przed ludzkimi rękami, z którymi miały już wcześniej
przykre doświadczenia. W zasadzie nie wymieniając jeszcze całego wachlarza
przyczyn, dla większości papug ramiona, góra klatki, zasłony, półki stanowią
idealne miejsce do siedzenia.
Oczywiście, większość ludzi nie może sobie pozwolić na pozostawianie papugi na
klatce przez cały czas. Zatem, jak wprowadzić ptaka z powrotem do klatki? Tak
jak już wcześniej proponowałem zadaj sobie pytanie o motywację. Dlaczego papuga
miałaby mieć ochotę wracać do klatki? "Powinna" - to może zadziałać w stosunku
do psa, ale z pewnością nie zadziała w przypadku papugi. "Musi" - może
poskutkować ale z patykiem, rękawiczkami, wytrwałością i może rozlewem krwi.
Dużo lepiej jest jednak stworzyć takie środowisko, warunki, relacje które
sprawią, że papuga sama zechce pójść do klatki.
Pozytywne wzmocnienie to technika nauczania, która może zrewolucjonizować twoje
relacje z ptasim pupilem. Polega ona na tym, że bezpośrednio po pożądanym
zachowaniu następuje coś co twojej papudze sprawia dużą przyjemność. Dla
udomowionych papug wzmocnieniem może być np. pochwała odpowiednią intonacją
głosu, podrapanie po główce, albo ulubiony smakołyk, który nie stanowi
codziennej diety ptaka. W rezultacie stosowania takiej kolejności działań papuga
będzie chętniej powtarzać zachowania po których jest nagradzana. Negatywne
wzmocnienie to również technika uczenia określonych zachowań, ale polega na tym,
że pożądane zachowanie papugi eliminuje coś co ją drażni, bądź czego się boi.
Negatywnym wzmocnieniem zmuszamy papugę do wykonywania czynności, na które nie
ma ochoty. Przykładowo wiele ptaków poddaje się i idzie do klatki tylko po to,
aby uniknąć złapania lub obławy właściciela. Pozytywne wzmocnienie uczy papugę
co robić, jak się zachowywać. Negatywne wzmocnienie uczy ją czego unikać,
obawiać się. Dlatego, złym wyborem jest nadużywanie negatywnego wzmocnienia w
stosunku do ptasich podopiecznych.
Dzięki pozytywnemu wzmocnieniu możesz nauczyć papugę odpowiedniego reagowania na
twoją prośbę aby weszła do klatki w ciągu zaledwie kilku dni. Po krótkim okresie
nauki, w odpowiedzi na prosty sygnał np. "już czas spać" sama będzie schodzić w
dół po klatce, a następnie czekać cierpliwie wewnątrz, aż wstaniesz z wygodnego
fotela, podejdziesz i zamkniesz klatkę.
Zacznij od włożenia orzeszka, paru ziaren słonecznika lub innego smakołyku do
pojemniczka z pokarmem i zobacz czy papuga sama wejdzie do klatki. Możliwe, że
będziesz musiał odejść i usiąść z dala od klatki lub nawet wyjść z pokoju, gdyż
ptak może się obawiać zamknięcia w klatce. Nie zamykaj klatki podczas pierwszych
kilku prób. Niech papuga ma świadomość, że wchodzi do klatki zjeść coś dobrego i
może wyjść jeśli ma na to ochotę. Za każdym razem gdy będziesz wkładać smakołyk
do klatki powtarzaj sygnał słowny, może to być wyraz, wyrażenie a nawet gest
ręką, a następnie czekaj, aż papuga się skusi i wejdzie do klatki. Wkrótce
zacznie kojarzyć sygnał z pójściem do klatki po smakołyk. Kiedy już zacznie
reagować bez zwlekania, podaj sygnał zanim włożysz smakołyk do klatki i zobacz
czy zareaguje. Jeśli tak, to pochwal papugę i podaj jej smakołyk, aby wzmocnić
pozytywną reakcję. Jeżeli jednak nie zareaguje na sygnał, oznacza to, że
potrzebuje więcej czasu na skojarzenie sygnału z wchodzeniem do klatki. Na tym
etapie możesz również zacząć zamykać na chwilkę drzwiczki klatki, podczas gdy
papuga będzie w środku jeść smakołyk. Jak skończy jeść, otwórz klatkę aby
wiedziała, że nie będzie zamykana za każdym razem, gdy wejdzie do klatki. Kiedy
już będziesz musiał definitywnie zamknąć klatkę i zostawić niej papugę na
dłuższy czas, daj jej odpowiednio specjalny smakołyk, którego jedzenie zajmie
jej chwilę czasu i nie zorientuje się tak szybko, że drzwiczki są zamknięte.
Wkrótce się nauczy, że wchodzenie do klatki jest pozytywnym, a nie negatywnym
doświadczeniem.
Dominacja, we wszystkich społecznościach, polega na czymś więcej niż na paru
calach wysokości. Dominacja wynika z relacji, związków, historii, genetyki.
Wiele gatunków zwierząt ma istotne predyspozycje do ustanawiania hierarchii,
porządku społecznego. Jednakże, papugi nie kształtują stałych układów
hierarchicznych w swoim naturalnym środowisku, tym bardziej układów opartych na
wysokości zajmowanej pozycji. Wyjaśnianie tak złożonego zjawiska jak hierarchia
na podstawie kilku cali jest bardzo mylące i nie przyczynia się w żaden sposób
do zrozumienia zachowań ptaków. Najlepiej unikać antropomorficznych
interpretacji i opierać się raczej na naturalnych, rzeczywistych zachowaniach
przy ocenie określonych reakcji. Zadawaj kluczowe pytania i dzięki nim szukaj
odpowiednich metod do zachęcenia papugi aby reagowała w pożądany przez ciebie
sposób, zamiast ją do tego zmuszać. W oczach twojej papugi nigdy nie będziesz
jej panem - ale możesz się postarać aby być jej przyjacielem.
Tekst pochodzi ze stron
Natural Encounters, którego
Steve Martin jest prezydentem. Steve Martin zajmuje się "tresurą" ptaków do
specjalnych pokazów. Stworzył program "The World Of Birds Show", który pokazuje
w USA w Ogrodach Zoologicznych.
Polska wersja tekstu pochodzi z roku 2003 i
pierwotnie była zamieszczona w serwisie Cockatiel czyli
Nimfa.
Dla serwisu "Cockatiel czyli Nimfa" tłumaczyła Marta Najda.
|